Verslag Actie Stop seksueel geweld als oorlogswapen in Congo

Bijna 150 boodschappentassen verkocht in nog geen 4 uur tijd!

Wij hebben de verkoop van de boodschappentassen om geld in te zamelen voor actiematerialen voor de strijd van de vrouwen in Congo groot aangepakt.

Naar alle organisaties waar vrouwen bij betrokken zijn, dus niet alleen de vrouwenorganisaties maar ook vrijetijdsgroepen, vrouwenkoren en zo meer, is een uitgebreide mail gestuurd. In de mail de uitleg van de actie en twee oproepen. De eerste om op zaterdag 6 maart op de weekmarkt een boodschappentas te komen kopen en de tweede om de mail door te sturen naar alle eigen bekenden.

Van alle kanten kregen wij van te voren al ingeseind dat de mails waren aangekomen. Sommigen ontvingen de oproep wel via drie of vier kanalen. (Epe is natuurlijk ook niet zo heel groot).

Daarnaast is in de pers uitgebreid aandacht besteed aan deze speciale vrouwenactie, soms met foto!

Het resultaat was verbluffend. Terwijl wij 's morgens vroeg in de ijzige kou nog druk doende waren de kraam op te bouwen kwam de eerste koopster al. Ze wilde de tas direct gebruiken voor haar boodschappen. Zo volgden er velen. Alle regen was gelukkig de vorige dag al gevallen. En met al die hartverwarmende reacties van de vrouwen (en ook mannen) die onze kraam bezochten en een tas aanschaften was het niet moeilijk de kou te trotseren. In een paar uur tijd waren we 145 boodschappentassen lichter. Wij mogen dus terugkijken op een zeer geslaagde actie. Leuke bijkomstigheid: overal in Epe zie je nu mensen boodschappen doen met de frisse kleurige duurzame boodschappentas van Amnesty. En dan denk je: Yes! Het was niet voor niets. Allemaal mensen die zich het lot van de vrouwen in Congo aangetrokken hebben!

Aan allen die deze actie gesteund hebben: hartelijk dank!

• Laatste wijziging 2 oktober 2018.