8 maart 2017 internationale vrouwendag

in Bloemfontein te Vaassen

Een ‘ontmoeting’ met twee gezichten, van vrouwen in de gemeente Epe, dat was het uitgangspunt. Belangstellende vrouwen, vrouwen uit allerlei organisaties en clubs, uit andere culturen en van alle leeftijden samenbrengen om kennis te maken, te laten zien wat je bezighoudt, waar je betrokkenheid ligt als persoon en club en  gewoon, om elkaar eens op een bijzondere manier te spreken.

Dat was de ene kant van het verhaal: een ontmoeting om deze speciale dag voor de vrouw feestelijk te omlijsten.

De andere kant van het verhaal is allerminst feestelijk. Uiteraard vroegen we als Amnesty-vrouwen uitgebreid  aandacht voor de schrijnende omstandigheden waaronder vrouwen in Indonesië bij Wilmar moeten werken en leven; een schril contrast met de feestelijkheid van onze ‘ontmoeting’ deze morgen. Dat contrast hoefde niet uitgelegd te worden. Petitielijsten werden grif ondertekend en ook de kaarten voor Unilever zijn voorzien van handtekeningen.

Inwoners van de hele gemeente waren uitgenodigd om in deze ontmoeting te delen. En aan die uitnodiging werd  -ondanks de regen -  goed gehoor gegeven.

Het was een inspirerende ochtend in wijksteunpunt Bloemfontein. Veel vrouwen – en enkele mannen - uit de gemeente kwamen kijken, presenteerden hun club / organisatie / activiteit, hadden hun wekelijkse moeder/kind-ochtend, of kregen taalles.

Samen leverden wij vrouwen deze ochtend in Bloemfontein het bewijs: als je elkaar wilt zien en horen zijn achtergrond en taal geen barrière om elkaar echt te ontmoeten.

Dank aan:

- Linda Seinstra van SWOE voor het ter beschikking stellen van Bloemfontein en voor de verzorging van de thee en koffie aan de bar,

- Laura en Wil voor het harde werken achter en voor de koffiebar,

- Vrouwenkoor NENONI uit Vaassen,

- Moluks koor PIKIM GIM uit Vaassen,

- Vrouwen van Nu afdeling Vaassen / Emst,

- Emmy Stelling van Vrouw en Essentie uit Apeldoorn,

- Bilge Yeleser van Koppel met haar moeder/kind groep,

- Fennie van Laar met haar leerlingen van de taalklas voor nieuwe Nederlanders,

- Tineke vd Veer van de massage- en shiatsupraktijk uit Epe,

- Atelier de Bloksteek van Marjo Blokvoort,

- Wereldwinkel Vaassen,

- Fair Fashion Sari uit Oene

- en alle andere aanwezigen die deze ontmoeting tot een feest maakten.

Actuele Actie
  • Laatste wijziging 4 juni 2018.