Artikel in De Stentor van 19-april

Oorlogsleed maakt indruk op kinderen Zuukerschool

Kinderen van de Zuukerschool stonden dinsdag stil bij hun leeftijdsgenoten in het door oorlog verscheurde Syrië. Dat deden zij bij het Bevrijdingsmonument in Epe, waar zij ook jaarlijks de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdenken.

Ton van der Schouw 18-04-17, 18:49

Kinderen van de Zuukerschool herdachten, terwijl enkele eendjes passeerden, de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. © Hans van de Vlekkert

De school heeft dit monument 31 jaar geleden geadopteerd. Ieder jaar verzorgt Janneke Damen van Amnesty International voor de groepen 6, 7 en 8 lessen over oorlog, vrede, veiligheid en mensenrechten. Dit jaar ging ze speciaal in op kinderrechten en dan in het bijzonder in Syrië. Dat maakte grote indruk in Zuuk.

Dat kinderen daar geen onderwijs krijgen en moeten vluchten voor bommen, ,,is erg schokkend’’ aldus Andy Teunissen uit groep 8, die samen met Leonie van Rijssen (groep 7) en Eline Kamphuis (groep 6) de jaarlijkse bloemenkrans bij het monument mocht leggen.

• Laatste wijziging 29 november 2018.