Overdenking bij het vrijheidsmonument 25 april 2013

Vandaag zijn we hier bij elkaar om stil te zijn en te gedenken bij het monument, dat ook een beetje van de Zuukerschool is. Als we stil zijn denken we aan de slachtoffers van de 2e Wereldoorlog. Veel mensen hebben hun leven gegeven voor de vrijheid van anderen. Onschuldige mensen moesten verdwijnen en werden vermoord, alleen maar omdat ze anders waren! Bijvoorbeeld Jood of zigeuner. De mensen hadden geen rechten meer. Niemand mocht in vrijheid z’n mening uiten.

Toen de oorlog voorbij was waren de mensen blij, maar er was ook veel verdriet. Na de oorlog hebben de landen zich verenigd en werden de Verenigde Naties opgericht. De landen spraken af dat er nooit meer zo’n vreselijke oorlog mocht komen. Ook werden de mensenrechten opgesteld. In de Amnesty-les hebben jullie gehoord over de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM). Er werd afgesproken dat de mensen in alle landen rechten zouden krijgen zoals het recht op leven, het recht op godsdienstvrijheid, het recht op vrijheid en het recht op veiligheid. Later werden er ook rechten speciaal voor kinderen opgesteld. Juist kinderen hebben recht op vrijheid, liefde, verzorging en onderwijs. Al deze rechten gelden voor iedereen, wie je ook bent, wat je ook gelooft en waar je ook woont.

In de les hebben jullie een filmpje gezien over het leven van Anne Frank. Ze schreef in haar dagboek over het onrecht in de wereld. Zij wilde ook zo graag vrede en gerechtigheid. Jullie hoorden in de les dat er nog steeds landen zijn waar leiders zich niets aantrekken van de mensenrechten en kinderrechten. Ook hoorden jullie dat er nog steeds op veel plaatsen oorlog is en dat kinderen soms mee moeten vechten als kindsoldaat. Oorlog is géén KINDERSPEL. Wij zijn hier al heel lang vrij, maar we mogen niet de mensen vergeten die nog steeds niet in vrijheid kunnen leven. We hopen op echte vrede en we moeten blijven vechten voor gelijke rechten voor iedereen en overal.

“Al kun je al die mensen niet helpen aan dat recht, toch helpt het allicht een beetje, wanneer je er wat van zegt.”

• Laatste wijziging 2 oktober 2018.