Overdenking bij het vrijheidsmonument op 15 april 2014

Vandaag zijn we bijeengekomen om stil te zijn en te gedenken bij dit monument dat ook een beetje van jullie is. Als we stil zijn denken we aan de Tweede Wereldoorlog. Veel mensen hebben hun leven gegeven voor de vrijheid van anderen. Volwassenen en kinderen werden vervolgd en vermoord, alleen maar omdat ze anders waren. De mensen hadden geen rechten meer. Niemand mocht zijn mening uiten. Een leerling van een basisschool schreef het volgende gedicht.

Nodig

Was het nodig de kampen?

Was het nodig al die dode mensen?

Was het nodig de Tweede Wereldoorlog?

Was het nodig al die wreedheid?

Was het nodig al die dingen voor joden te verbieden?

Was het nodig al die discriminatie?

Voor al die slachtoffer niet.

Toen de oorlog voorbij was, was iedereen blij, maar er was ook veel verdriet. De mensen zeiden “dit nooit meer”. De Verenigde Naties werden opgericht en de mensenrechten werden opgesteld. Deze rechten zijn voor iedereen, wie je ook bent en waar je ook woont. Dit zijn bijvoorbeeld: het recht op vrijheid, recht op je eigen geloof en het recht op vrije meningsuiting.

Vijf en twintig jaar geleden zijn er ook kinderrechten opgesteld. Juist kinderen hebben recht op vrijheid, liefde, verzorging en onderwijs. Jullie hebben vorige week in de les gehoord en gezien dat er nog landen zijn die zich niets aantrekken van deze rechten en dat er op veel plaatsen in de wereld nog oorlog is en dat kinderen in sommige van deze landen meevechten als kindsoldaat. Oorlog is geen kinderspel!

Wij zijn al heel lang vrij, maar we mogen de mensen, die nog steeds niet in vrijheid kunnen leven, niet vergeten. In de les hebben we een film gezien over het leven van Anne Frank. Zij schreef in haar dagboek over het onrecht in de wereld. Ook wij moeten blijven opkomen voor gelijke rechten voor iedereen en vrede overal. Het volgende gedicht is geschreven door een leerling van een basisschool.

Vrijheid!

Vrijheid is gewoon over straat kunnen lopen.

Vrijheid is een krant kunnen kopen

Vrijheid is op straat kunnen spelen.

Vrijheid is vriendschap kunnen delen.

Vrijheid is zelf kiezen wat je wilt geloven.

Vrijheid is niemand van zijn identiteit beroven

Vrijheid is voor je mening uit kunnen komen.

Vrijheid is over je toekomst mogen dromen.

Janneke Damen,

Werkgroep Amnesty International, Scholenwerk, Gemeente Epe.

• Laatste wijziging 18 september 2018.