Bericht van de Amnesty werkgroep gemeente Epe Amnesty

Amnesty schrijfacties in mei 2024

WEL schrijven helpt niet altijd. NIET schrijven helpt nooit!

GOED NIEUWS!

In Burkina Faso is Daouda Diallo vrijgelaten. De mensenrechtenverdediger werd op 1 december 2023 ontvoerd en in het leger gedwongen. De nationale autoriteiten gebruiken vaker de dienstplicht om leden van maatschappelijke organisaties en mensenrechtenactivisten die openlijk kritiek uiten op de regering het zwijgen op te leggen. In Nederland kwamen 13.537 mensen voor Diallo in actie. Na zijn vrijlating bedankte hij Amnesty en haar activisten: ‘Ik wil graag Amnesty International en iedereen die voor mijn vrijlating heeft gepleit bedanken.’

De twee schrijfacties in mei zijn voor:

China: waar is Gao Zhisheng?

De Chinese advocaat Gao Zhisheng wordt al bijna 7 jaar in het geheim vastgehouden vanwege zijn memoires. Daarin schreef hij over zijn ervaringen als gevangene en onder surveillance in China. Zijn exacte locatie en huidige toestand blijven onduidelijk. Zonder toegang tot een advocaat loopt hij groot risico op marteling. Gao Zhisheng is een van de meest gerespecteerde mensenrechtenadvocaten in China. Hij verdedigde activisten en religieuze minderheden. De autoriteiten pakten hem in 2006 ook al op. Het grootste deel van de volgende 10 jaar was Gao vermist, zat hij opgesloten of werd hij onder huisarrest geplaatst. Maar hij bleef zich uitspreken over mensenrechtenschendingen en zijn kritiek uiten op de Chinese Communistische Partij.

Koeweit: laat Bedoun-activist vrij!

Mohammad al-Barghash komt op voor de rechten van de Bedoun, een staatloze minderheid in Koeweit. Hij kreeg in januari 3 jaar cel opgelegd omdat hij in een interview met een buitenlandse zender sprak over discriminatie van zijn volk. Volgens de autoriteiten zou hij daarmee nepnieuws hebben verspreid. De autoriteiten in Koeweit weigeren de Bedouns, die al generaties lang in het land wonen, een paspoort te geven. Dit betekent onder meer dat ze niet mogen stemmen en beperkt toegang hebben tot gezondheidszorg en onderwijs. Al-Barghas uit regelmatig kritiek op de behandeling van de Bedouns.

De schrijfkaarten kunnen in de kerken ondertekend worden, maar zijn ook beschikbaar in de wereldwinkel Epe en de bibliotheken.

Meer informatie over het werk van Amnesty International en de werkgroep kunt u vinden op de website van de werkgroep: www.epe.amnesty.nl